Inner City Press

In Other Media-eg New Statesman, AJE, FP, Georgia, NYTAzerbaijan, CSM Click here to contact us     .

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis

Share |   

Follow on TWITTER

More: InnerCityPro

Home -

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis


(FP Twitterati 100, 2013)

ICP on YouTube
Sept 24, 2013

UN: Sri Lanka


FOIA Finds  

Google, Asked at UN About Censorship, Moved to Censor the Questioner, Sources Say, Blaming UN - Update - Editorial

Support this work by buying this book

Click on cover for secure site orders

also includes "Toxic Credit in the Global Inner City"




Bank Beat

Freedom of Information

How to Contact Us

As 2 UN Bribery Cases Proceed, Flashback to Ban Ki-moon Use of UN & Compliant Media

By Matthew Russell Lee, 25rd in a Series

UNITED NATIONS, January 30 – Before Ban Ki-moon left the UN, he involved it in one US federal bribery case - and another was filed against his brother and nephew days after he left.

  But not before Ban had evicted and still restricts Inner City Press which asked him about his nephew Dennis Bahn working at the UN's landlord Colliers, for example in May 2015, here.

   Ban's double standard toward sycophants and the critical Press, and assembled team to run for the Presidency of South Korea, were on display in early 2011 when Han Seung-soo spoke for him, and Ban and his allies allowed South Korean media to retain UN desks and resident correspondent accreditations despite, like Akhbar Al Yom's Sana'a Youssef today, rarely coming in and never asking questions.

 From Inner City Press' January 6, 2011 story:

"UNITED NATIONS, January 6 -- Ban Ki-moon's relations with the press, particularly the Korean press, were on display Thursday at the UN. 

  At the day's noon briefing, Inner City Press asked Ban's spokesman Martin Nesirky about a story in the Korea Herald quoting a “senior  UN official” -- on information and belief senior advisory Kim Won-soo -- that Ban 'said it was extremely unfortunate that he was named as a [South Korean] presidential contender in opinion polls despite having repeatedly said that he has no intention to run in the presidential elections.'

  The Korea Herald also published these quotes: 'It is our duty to free Secretary General Ban from domestic politics so he can serve the world,' Han Seung-soo, chairman of the Global Green Growth Institute, was quoted as saying by the Yonhap news agency. 'Repeated mentions of his name in domestic politics would be disadvantageous for him as he performs his role as the U.N. secretary general.'"

  Inner City Press asked Nesirky if Han Seung-soo is still functioning as an advisor to Ban on climate change, and if he was speaking for Ban. Nesirky replied that Ban too busy on such issues as Cote d'Ivoire and Sudan, which Inner City Press also asked about, to have time for the Korea Herald article. 

  Then Nesirky abruptly called the day's noon briefing to a close, say that Ban was about to tour the press area.

Upstairs, Ban and his titular chief of staff Vijay Nambiar moved slowed around the press floor, shaking hands and commenting on whether the cubicles are adequate for journalism. Inner City Press said that enclosed walls were needed for 'quiet diplomacy,' at which Ban laughed.

After touring the cluster of Japanese media desk in what has been dubbed the A or Asian room, Ban was shown the entirely empty side of the room devoted to Korean publications. Ban read their names. An enterprising journalist informed Ban that often the Korean do not come in to use their desks, while other reporters need space - and some long time reporters are being ejected from their UN desks.

  While Ban did not respond to this, Choi Soung-ah who works in Nesirky's office told the reporter that “we are aware of that.” Inner City Press has previously reported on this -- click here."

  On January 23, 2017 Inner City Press asked Ban's holdover spokesman at the UN Stephane Dujarric if he had even seen the Ban Ki-moon diary now being cited in South Korea before threatening the press for its reporting. There was no clear answer. Story here; video here.

  This is Ban Ki-moon's pattern. Even back in 2011, beyond trying to have Inner City Press "disappeared" from Google News, Ban's guards pushed a journalist who asked Ban a question, Inner City Press here - and NY Daily News here.

  Now in South Korea, where Inner City Press' exclusives including about brother Ban Ki Ho mining in Myanmar with a UN delegation are credited, Ban is being exposed as what he is. He can only fill out a condolence book when he has prepared notes, there as here.

  He was overheard, with Lee Do-woon to whom the UN told Inner City Press to direct all of its UN questions, called students he had just met with "bastards." It is reminiscent of this, from Inner City Press' 2008 archives, part of its ongoing Ban's Bad Decade series:

"UNITED NATIONS, May 28 -- There are reasons that relations with the press can go awry. This column is devoted to only one recent example, with the Office of the Spokesperson for the Secretary General of the UN, the OSSG.

            Just before Ban Ki-moon left to travel to Myanmar to meet with Senior General Than Shwe, the UN press corps was summoned to a question and answer session with him at the media stakeout in front of the Security Council chamber. One of the junior members of the OSSG came down and said that only two or three questions could be taken. Then he whispered instructions to technicians, "We would appreciate it if you don't give the microphone to [Inner City Press]." 

            This seems more controlling that necessary, given that the OSSG by pointing tries, usually successfully, to decide who gets to ask Ban a question. It is possible that Ban does not even know of these things done in his name. Inner City Press wrote obliquely about the incident on May 20, choosing not to identify the frozen-out media.

            During Ban Ki-moon's side-trip to China on May 24, the day he left Myanmar so as to not be present during the controversial polling in the cyclone zone, occupying one of only three "press" seats on the plane was a representative of UN Radio. Since this is an in-house organ, which pointedly did not ask Ban any questions about Aung San Suu Kyi, back in New York, in an article about events in Myanmar, Inner City Press included a half-joking footnote which in admitted hyperbole said "the UN, on Ban's jaunt to China, allowed very few outside reporters, but made a space for its own in-house radio to come along, as Than Shwe himself might have done."

At the end of Ban Ki-moon's decade as UN Secretary General, covering up genocides in Sri Lanka, Burundi and Yemen and evicting the Press which asked about (t)his corruption, Inner City Press is reviewing Ban's tenure, year by year. See also this Twitter Moment.

 And now Ban aver evicting the Press in New York threatens to sue, for ambition.

While Ban threatens further necessary measures according to one Korean media -- Ban refused to release the threat letter; Inner City Press appeared on JTBC television news in Korea, here -- others are given statistics about how much Ban traveled during his UN decade.

  This special service to some Korean media, while evicting the investigative Press, was a hallmark of the Ban era, which early on featured false Ban claims of transparency, which would culminate in 2017 with Ban unwilling to state his net worth in 2007 and now.


Feedback: Editorial [at]

UN Office: S-303, UN, NY 10017 USA

Reporter's mobile (and weekends): 718-716-3540

 Search  Search WWW (censored?)

Other, earlier Inner City Press are listed here, and some are available in the ProQuest service, and now on Lexis-Nexis.

 Copyright 2006-2015 Inner City Press, Inc. To request reprint or other permission, e-contact Editorial [at] for