Inner City Press

Inner City Press -- Investigative Reporting From the Inner City to Wall Street to the United Nations

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis

  Search Search WWW (censored?)

In Other Media-eg AJE, FP, Georgia, NYT Azerbaijan, CSM Click here to contact us     .


Home -

Follow us on TWITTER

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis


ICP on YouTube

Google, Asked at UN About Censorship, Moved to Censor the Questioner, Sources Say, Blaming UN - Update - Editorial

Support this work by buying this book

Click on cover for secure site orders

also includes "Toxic Credit in the Global Inner City"




Bank Beat

Freedom of Information

How to Contact Us

On Syria, Time Between Friday UN SC Notice & Mood Statement Raises Qs

By Matthew Russell Lee

UNITED NATIONS, June 16 -- So why did the UN Secretariat inform Security Council members, as exclusively exposed by Inner City Press, on Friday of its Syria mission's intention to "limit mobile activities" -- but then not announce it until Saturday, after being questioned by the Press?

A full day's inquiry into the delay raises more questions that it answers. Who pulled the plug, Friday, on the UN observer mission in Syria, or at least its mobility? The notice to the Council, reported by Inner City Press 12 hours before any other media had it, was by the Department of Peacekeeping Operations, which is headed by the fourth Frenchman in a row, Herve Ladsous.

France, as noted, wants to intervene in Syria as it dropped weapons into Libya in violation of UN Security Council resolutions. So did Ladsous make the call to stop the Syria mission, and Norwegian General Robert Mood only 12 hours later confirm it, after Press questions?

What of the timing, coming right before Mood's in-person briefing of the Security Council, also first reported by Inner City Press? Does this indicate an orchestrated move to eschew observing, and move toward more intervention?

Inner City Press raised this questions on the morning of June 16 in various formats. One Permanent member of the Security Council took issue with it, saying that a 24 hour delay between notification of the Council (exclusively exposed by Inner City Press) and public comment was not too much. But what explains the timing?

Friday night before 10 pm New York time before 10 pm New York time Inner City Press exclusively reported that the UN mission in Syria had "moved to a posture of presence in all Team Sites and in Damascus headquarters, limiting mobile activities."

Having confirmed the veracity of the memo with Security Council diplomats, Inner City Press opined "to some, this seems like the beginning of the end."

At that time, Inner City Press put online an exclusive-must-credit attachment, here, Ban Ki-moon's "Note on the Operations of the United Nations Supervision Mission in Syria" submitted to the Security Council"on behalf of the Department of Peacekeeping Operations," with its fourth French leader in a row, Herve Ladsous.

  Inner City Press tweeted its exclusive, and to be sure sent notifications to the chiefs of two large wire services: Matthew Winkler of Bloomberg News, and at Reuters, Stephen J. Adler plus three. Beyond previously uncredited use by both organizations of Inner City Press exclusives about for example the US State Department and the UN, there is another, after-arising reason: their UN correspondents are trying to get Inner City Press kicked out of the UN, click here.

Eight hours after publishing the memo, Inner City Press wrote to Kofi Annan's spokesman Ahmad Fawzi, who since May 23 has not responded to any of Inner City Press' questions, which he used to

"seeking your comment, on the record, for a follow up, also exclusive (meaning, please respond first to this InnerCityPress request on this, which I see nowhere else online or in Google News, which we've previously discussed. How would you describe what does this means, to the JSE's mission? What do the JSE want to happen now? How it is related to General Mood's upcoming in-person briefing?"

  Having no response from Fawzi, Inner City Press submitted essentially the same questions (requesting the response of Ban Ki-moon and his Herve Ladsous, not of Kofi Annan) to five UN spokespeople. Still, no response from any of them.

  Then Fawzi replied to Inner City Press, thusly:

From: Ahmad Fawzi [at]
Date: Sat, Jun 16, 2012 at 7:54 AM
Subject: Re: Hi, Press Q re Syria Note of UNSMIS "limiting mobile activities" for (2d) exclusive, thanks
To: "Matthew Russell Lee [at]

You have already sent these questions to Martin Nesirky; Farhan Haq; Eduardo Del Buey; and Vannina Maestracci. I am also aware that the UNSMIS Spokesperson will issue a statement today. Thanks. AF

  Why did the UN, General Mood and DPKO think they could turn in such a notice to all Security Council members and it would not be reported for so long?

  We have noted that Fawzi stopped answering Inner City Press questions, as did Herve Ladsous, simultaneous with the move to expel Inner City Press initiated by five big media (including Agence France Presse, Al-Arabiya and Voice of America, using US tax dollars) and thir UN Correspondents Association President, Giampaolo Pioli of Poligrafici Editoriale who rented his apartment to a senior UN official turned Sri Lanka Ambassador, and gave campaign contributions to US politicians he ostensibly objectively covers, while theatening to sue ICP.

  The UN itself has reneged on extending Inner City Press' accreditation, now charging Inner City Press with "misconduct" for signing in as a guest the Yemeni Nobel Prize winner Tawakkol Karman.

Watch this site.

Update of 11:50 am June 16 -- so despite the 10:48 pm notice to Stephen J. Adler of Reuters, his company wrote after Mood's statement without credit, re-tweeted by UN correspondent Louis Charbonneau:

At Bloomberg News, despite the 10:44 pm notice of scoop to Matthew Winkler, his company ran the story off Mood's statement, too, no credit.

So too did Voice of America: no credit 9:09 am tweet by Margareet Besheer, followed by a VOA "blog," no credit. US taxpayer dollars at "work."

Share |

Click here for Sept 23, '11 about UN General Assembly

Click for Mar 1, '11 re Libya, Sri Lanka, UN Corruption

* * *

These reports are usually also available through Google News and on Lexis-Nexis.

Click here for a Reuters AlertNet piece by this correspondent about Uganda's Lord's Resistance Army. Click here for an earlier Reuters AlertNet piece about the Somali National Reconciliation Congress, and the UN's $200,000 contribution from an undefined trust fund.  Video Analysis here

Click here for Sept 26, 2011 New Yorker on Inner City Press at UN

Feedback: Editorial [at]

UN Office: S-253, UN, NY 10017 USA Tel: 212-963-1439

Reporter's mobile (and weekends): 718-716-3540

  Search  Search WWW (censored?)

Other, earlier Inner City Press are listed here, and some are available in the ProQuest service, and now on Lexis-Nexis.

            Copyright 2006-2012 Inner City Press, Inc. To request reprint or other permission, e-contact Editorial [at]