Inner City Press

Inner City Press -- Investigative Reporting From the United Nations to Wall Street to the Inner City

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis

  Search Search WWW (censored?)

In Other Media-eg AJE, FP, Georgia, NYT Azerbaijan, CSM Click here to contact us     .


Follow us on TWITTER

Home -

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis



ICP on YouTube

UN: Sri Lanka


Google, Asked at UN About Censorship, Moved to Censor the Questioner, Sources Say, Blaming UN - Update - Editorial

Support this work by buying this book

Click on cover for secure site orders

also includes "Toxic Credit in the Global Inner City"




Bank Beat

Freedom of Information

How to Contact Us

After Eritrea Monitor Resigns, UK Lyall Grant Says Disciplined, Let SEMG Visit

By Matthew Russell Lee, Follow Up to Exclusive

UNITED NATIONS, October 24 -- On October 7 Inner City Press exclusively reported that a member of the UN's Somalia Eritrea Monitoring Group Dinesh Mahtani used UN SEMG time and letterhead for unrelated advocacy regarding Eritrea. Mahtani's letter was exclusively put online here by Inner City Press.

  On October 15, the Somalia and Eritrea sanctions committee chairman Ambassador Oh Joon of South Korea, when Inner City Press asked of Mahtani, said no, “we didn’t have a discussion on him. It’s been taken care of, I think.”

 Now on October 24, after the UN Security Council extended the mandate of the SEMG with two abstentions, Inner City Press asked UK Ambassador Mark Lyall Grant about Mahtani, and the level of proof at this point of Eritrean support to Al Shabaab. Video here.

  Lyall Grant said that Mahtani was disciplined and resigned, that he "exceeded his authority in issuing that particularly letter." But as set forth below, major Western wire services in reporting on the SEMG have yet to mention the "regime change" letter.
  Lyall Grant said this time there is "much less evidence" of Eritrean support for Al Shabaab, but that Eritrea should allow the SEMG to visit Asmara. Again, how is this different from "guilty until proven innocent"? The UK Mission transcribed the Q&A on this:

Inner City Press: I wanted to about the Eritrea Sanctions and also about the Monitoring Group.  On the sanctions, is there from your point of view evidence of Eritrea still supporting Al Shabaab because what they seem to say is if there is no evidence, why should they let them in? It’s kind of like guilty until proven innocent.  And the other thing I wanted to ask you about was the Monitoring Group.  There was a letter that emerged from one of the experts Dinesh Mahtani in which he basically sort of tried to pick a new leader for the country.  He basically said he’d be a good leader for the country.  He’s now resigned and I wonder what are the implications of that given that he worked on the report.  What have you learned in terms of training for experts in the future.  Is there any follow-up I guess on this resignation from what some people call a regime-change letter?
Ambasssador Lyall Grant: I don’t have any comment to make on this particular expert. As you say he has been disciplined by the UN system and he’s resigned his position.  He clearly exceeded his authority in issuing that particular letter.
On the wider point, there has been very clear evidence in successive Monitoring Group reports on support for Al Shabaab from Eritrea.  In the latest report there is much less evidence and that is encouraging but because the Monitoring Group has not been allowed to visit Asmara, they have said very clearly that they have not been able to investigate various strands of evidence that comes their way.  So if Eritrea is no longer supporting Al Shabaab then why do they not allow the Monitoring Group to visit and talk to whoever they want to talk to and then no doubt the Monitoring Group will report that there is no further evidence of Eritrea supporting Al Shabaab.  In that case, the United Kingdom would be one of the first countries to suggest that sanctions be lifted.  So I think the solution to this problem lies in the hands of the government of Eritrea.

  Since October 8 not only Reuters but also Agence France Presse have retyped copies of the SEMG report given to them -- with no mention of the SEMG scandal and resignation acknowledged right in the UN Press Briefing Room on October 8.

   Isn't this like "reporting" on a panel of judges' ruling without mentioning that one of the judges just resigned after being confronted with a letter he wrote about the subject matter of the case?

 On October 15, when the UN Security Council met behind closed doors about SEMG and the report, the bylined scribe of Reuters Mahtani-less story about the report stood briefly in front of the Council, then left.

  After an hour and a half when the meeting ended, Inner City Press asked the sanctions committee chairman Oh Joon if Mahtani and his resignation has been raised in the meeting. No, Oh Joon replied, “we didn’t have a discussion on him. It’s been taken care of, I think.”

  But some question what the chairman of the SEMG knew, and how the involvement of the now-resigned Mahtani in the report under review impacted it. We’ll have more on this.

On October 8, Inner City Press asked UN Spokesman Stephane Dujarric about Mahtani's letter and if it was appropriate behavior for a sanctions monitor.  No, Dujarric said, adding that the letter was “shown” to Dinesh Mahtani, who has resigned. Video here.

 On October 10, Reuters two UN correspondents dutifully regurgitated the SEMG's most recent report, even called it "exclusive" -- a basis on which Reuters pays -- with no mention that one of the SEMG's members had resigned after being exposed for pushing regime change.

  Key fact: Dinesh Mahtani used to work for Reuters, see c.v. here.

   This puts Reuters' non-mention of SEMG member Mahtani's resignation is a different light.

  On October 13, AFP in English retyped its copy of the SEMG report, no mention of regime-change scandal. This too is how the UN works, or doesn't.

 Sources had told Inner City Press that Mahtani, the finance expert on SEMG and previously on the DR Congo Sanctions group, was found requesting favors from a member state, to which the SEMG reports. Here is a document:

a letter from Dinesh Mahtani, ostensibly in his SEMG role, saying that former Eritrean official Ali Abdu "has great potential to play a stabilizing role in Eritrea with the country possibly headed to an uncertain period in its history."

This is hardly the first controversy in the SEMG -- but usually the members wait until they are off or on their way off the Monitor Group to “let it all hang out,” as one source put it of previous SEMG chair Matt Bryden.

  The current chair, Jarat Chopra, has faced complaints from Somalia, also exclusively reported by Inner City Press.

  Bryden's departure was telegraphed in remarks to, and a report by, Inner City Press on July 24, 2012 when Security Council members from three countries gave Inner City Press exclusive and negative reviews of Bryden's performance.

  "He's leaving," one of them said dismissively and definitely of Bryden. There was snarky speculation Bryden may have been angling for a book deal, or a post with a group like HRW.

  With Bryden the questions were largely of leaking, and for example of micro-managing the Eritrean air force. Apparently that's disputed: but consider Paragraphs 60 to 75 of the 2012 report S/2012/545, down to the "flow of spare parts and lubricants." Those about Mahtani, the sources tell Inner City Press, are "bigger... regime change on UN letterhead." Now Mahtani has resigned. We'll have more on this.

Share |

* * *

These reports are usually also available through Google News and on Lexis-Nexis.

Click here for Sept 26, 2011 New Yorker on Inner City Press at UN

Click for re Libya, Sri Lanka, UN Corruption

Feedback: Editorial [at]

UN Office: S-253, UN, NY 10017 USA Tel: 212-963-1439

Reporter's mobile (and weekends): 718-716-3540

  Search  Search WWW (censored?)

Other, earlier Inner City Press are listed here, and some are available in the ProQuest service, and now on Lexis-Nexis.

            Copyright 2006-2012 Inner City Press, Inc. To request reprint or other permission, e-contact Editorial [at]