Inner City Press

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis

In Other Media-eg New Statesman, AJE, FP, Georgia, NYT Azerbaijan, CSM Click here to contact us     .


Share |   

Follow on TWITTER

More: InnerCityPro

Home -

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis


(FP Twitterati 100, 2013)

ICP on YouTube
Sept 24, 2013

UN: Sri Lanka


FOIA Finds  

Google, Asked at UN About Censorship, Moved to Censor the Questioner, Sources Say, Blaming UN - Update - Editorial

Support this work by buying this book

Click on cover for secure site orders

also includes "Toxic Credit in the Global Inner City"




Bank Beat

Freedom of Information

How to Contact Us

Amid South South News Review, Reuters & AFP Conceal Their Connection, UNCA

By Matthew Russell Lee

UNITED NATIONS, April 5 -- The UN's unwillingness to address the obvious corruption of South South News, to which it has given awards and Ban Ki-moon photo ops via its UN Correspondents Association, and whose Ng Lap Seng bought documents from Ban's Secretariat, has become even more clear -- though not in the UN's favored media.

  For months Inner City Press has asked Ban Ki-moon's spokesman Stephane Dujarric about the Secretariat staffer who put out a "reissued for technical reasons" General Assembly document listing Ng Lap Seng's company and South South News.

  Now that the corruption has been flagged in the largely whitewash Office of Internal Oversight Services audit, there is still no indication that the Secretariat staffer has been identified, including for and to the prosecutors.

  The UN gave the first question and the audit to Reuters, to try to take the sting out of this question. But Reuters has an obvious conflict of interest: it has an essentially permanent seat on the Executive Committee of the UN Correspondents Association, which took South South News' money and gave its funder Ng Lap Seng a photo op with Ban Ki-moon.

  Reuters' story mentioned South South News but did not disclose its connection to the company and scandal. The same has now happened with Agence France Presse, on the UNCA Executive Committee in 2011 and now again in 2016.

 (Inner City Press quit UNCA and its Executive Committee in 2012, finding the organization or at least how it is run to be corrupt; it co-founded the Free UN Coalition for Access, FUNCA. Reuters and AFP have in the past and are currently pushing to get Inner City Press thrown out of the UN.)

On April 4, Inner City Press put a series of questions to UN Spokesman Stephane Dujarric, UN transcript here:

Inner City Press:  The scope of the audit had to do with the Sun Kian Ip Foundation and the Global Sustainability Foundation, but the audit mentions South-South News.  So, you've been saying, as I've asked you about South-South News, that, when it comes out, you'll decide whether a further scope is needed.  What I want to know is, it's become clear, for example, that David Ng, also known as David Ng Lap Seng, was, in fact, the main sponsor of a DPI [Department of Public Information] NGO conference.  This was not mentioned in the audit.  As we've discussed here, South-South News gave money to UNCA [United Nations Correspondents Association], which, in turn, provided a photo op for Ng Lap Seng with Ban Ki-moon.  So, my question is, what now do you say, after this audit is out, about the need for a further audit?  And can you comment on the fact that there has been an acknowledgment of receipt by OIOS of a complaint against Cristina Gallach as head of DPI for a variety of matters?  And where does it stand, please?

Spokesman:  On your second part, no.  On your last question…

Inner City Press:  No comment or no confirmation?

Spokesman:  I have no comment and no confirmation.  Or maybe no confirmation is a comment.  I'm not confirming, and I'm not commenting.  On your other issue, the status of South-South News is being reviewed, is its accreditation here.  The audit that was public… that was reported on over the weekend will be made public on 22 April following the standard operating procedures of OIOS, which gives it 30 days between sharing an audit with Member States and releasing it to the public.

Inner City Press:  Given that the Global Sustainability Foundation, the things that are in the audit about it, what now can you comment on the fact that, at the founding of the Global Sustainability Foundation in the Delegate's Dining Room, both Ban Ki-moon's spouse and Vijay Nambiar were present?  In what capacity were they present?  And do they have any comment now that it's become clear that the entity was nothing more than a vehicle for bribery in…

Spokesman Dujarric:  I think, as we've told the press, we're obviously concerned at some of the things the audit showed.  And if there's… as I mentioned, further action is being taken looking at individual staff members

  But is Ban's spouse a staff member, if he isn't?

And the insider media that Dujarric speaks / leaks to -- while walking out on Inner City Press' questions -- doesn't ask. In fact, while Reuters has a permanent seat on the board of the UN Correspondents Association, which took South South News' money and gave Ng a photo op with Ban Ki-moon (UNCA's vice president also went to Ng's Macau conference listed in the audit), none of this is disclosed by Reuters. This is a continuing cover up, on which we'll have more.

  Inner City Press repeatedly asked Dujarric and UNDP, which has yet to answer, about the i-Pads and involvement in the conference. But there are many more questions not addressed in this whitewash.

 And Dujarric and Ban's head "Communications" official Cristina Gallach, who attended Ng's South South Awards and was questioned by Inner City Press about it, then ordered Inner City Press ousted without due process - now plan a total eviction of Inner City Press on April 6. This is a cover up, and corrupt.

  Last week Ban's spokesman Stephane Dujarric read out a statement that Ban's “Task Force” report on corruption had been circulated, limited to structural flaws in the Office of the President of the General Assembly.

  Inner City Press, facing eviction from the UN for seeking to cover an event by one of Ng's and South South News' fundees, UNCA, in the UN Press Briefing Room,  asked why Ban wasn't studying corruption in his own Secretariat. Video here.

On April 1, Inner Cit Press Dujarric this, transcript here:

Inner City Press: I understand that we're waiting to get these audits that you said have been finished released, but in the same way that, that there seems to have been no answer on whether the Secretariat, outside of the audit process, identified who it was in the Secretariat that modified the document of… for the Macau Centre.  I wanted to ask you about paragraph 48(H) of the criminal complaint where it talks about, you know, the… the “Kenyan UN Official One” and it describes in great detail… basically, it seems pretty clear the person took money in order to do various things.  And it's described as a Kenyan.  So, my question is, doesn't seem… there's nothing in the paragraphs before or after that that refer to either Sun Kian Ip Foundation or Global Sustainability Foundation.  So, it's something that wouldn't appear to be dealt with by the audits.  What is the UN's response to this…

Spokesman:  The audits are a first step, and we'll see what comes out of it.

Inner City Press:  But if the audits…

Spokesman:  I think we have to wait for the audits to be finalized.

Inner City Press:  Okay.  And when will that… will they come out?

Spokesman:   I should have an answer for you later this afternoon.

 And yet nothing was provided.

On March 31, Inner City Press asked Dujarric this, UN transcript here:

Inner City Press: on corruption, there's a lot of focus has been on Ng Lap Seng, but on the side of it that Sheri Yan and the Global Sustainability Foundation, there's reporting… and I'm going to read to you from a published report.  It says, the United Nations has ordered an investigation of Chong… of Chau Chak Wing, the boss of Guangzhou Kinggold Group, which is basically the money behind Sheri Yan that was flowed into the Global Sustainability Foundation, which paid for the slavery memorial at the founding of which Ban Ki-moon's spouse and Mr. Nambiar were present.  Is this, in fact, true?  Is the UN actually doing more investigation than I'm aware of, or is this report false and you're not investigating…?

Spokesman Dujarric:  I haven't seen the report.  If you send it to me, as I said, I will look at anything that is shown to me.

 Dujarric, whose answers show him closely reading his tweets these days, was sent the quote. Nothing. Nothing at all.

Part of the answer, not given by Dujarric on March 29 or admitted by him on March 30 when Inner City Press asked, was that Ban's personal lawyer Miguel de Serpa Soares was on the "Task Force," one of only three members. On March 30, Inner City Press asked Dujarric about this, UN transcript here:

Inner City Press:  I hadn't seen when you were reading out the task force report on UN PGA office.  And upon seeing it, I noticed one of the three members is also Miguel de Serpa Soares, who is… is my understanding, as well as Under-Secretary-General of Legal Affairs, also the counsel to Secretary-General Ban Ki-moon.  So, I wanted to know, given, even though the way it's been structured is this was only a look at the PGA's office, given… when you read the criminal complaint, there are number of references to the Secretariat.  How would you respond to those who say, as Ban Ki-moon's lawyer, Mr. Serpa Soares has a legal, ethical duty not to find anything wrong by Ban Ki-moon?  He's literally required.  It would be unethical for him to say, I have found wrongdoing with the Secretariat.


Share |

* * *

These reports are usually also available through Google News and on Lexis-Nexis.

Click here for Sept 26, 2011 New Yorker on Inner City Press at UN

Click for re Libya, Sri Lanka, UN Corruption

Feedback: Editorial [at]

UN Office: S-303, UN, NY 10017 USA

Reporter's mobile (and weekends): 718-716-3540

  Search  Search WWW (censored?)

Other, earlier Inner City Press are listed here, and some are available in the ProQuest service, and now on Lexis-Nexis.

            Copyright 2006-2015 Inner City Press, Inc. To request reprint or other permission, e-contact Editorial [at]