Inner City Press

Inner City Press -- Investigative Reporting From the Inner City to Wall Street to the United Nations

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis

  Search Search WWW (censored?)

In Other Media-eg AJE, FP, Georgia, NYT Azerbaijan, CSM Click here to contact us     .


Home -

Follow us on TWITTER

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis


ICP on YouTube

Google, Asked at UN About Censorship, Moved to Censor the Questioner, Sources Say, Blaming UN - Update - Editorial

Support this work by buying this book

Click on cover for secure site orders

also includes "Toxic Credit in the Global Inner City"




Bank Beat

Freedom of Information

How to Contact Us

On False Exclusives from UN, Reuters Mis-Googles, Precluding Adler?

By Matthew Russell Lee

UNITED NATIONS, July 2 -- On June 30, five hours after Inner City Press exclusively reported the UK's flip-flop on opposing then supporting the removal from UN sanctions of London-based Saudi dissident Sa'ad Rashed Mohammad al-Faqih, Reuters Louis Charbonneau put up much the same story, impermissibly labeling his as "exclusive."

  Inner City Press immediately showed him that its story had been tweeted and in Google News five hours before, informing Charbonneau early Saturday evening that:

This morning, Saturday June 30, Inner City Press published and tweeted:

Al Qaeda Sanctions Comedy of Shifts, UK & Sa'ad al-Faqih, & Djiboutian, By Matthew Russell Lee, Exclusive

UNITED NATIONS, June 30 -- With most on the UN Security Council primarily concerned with Syria and the Action Group meeting in Geneva, other Council members on June 29 exclusively told Inner City Press of the strange case of Sa'ad Rashed Mohammad al-Faqih.

It went right into Google News. [Run search by clicking here & look at earliest story - it's Inner City Press]

Then five hours later someone sends me this, expressing surprise:

Exclusive: Saudi dissident set to come off U.N. al Qaeda blacklist

By Louis Charbonneau

UNITED NATIONS | Sat Jun 30, 2012 5:08pm EDT

(Reuters) - A U.N. Security Council committee is set to remove Saudi dissident Saad al-Faqih from the United Nations' al Qaeda sanctions list this weekend if no council member demands that the 15-nation body intervene, U.N. diplomats said on Saturday.

   But Charbonneau refused to make any change, would not remove the false "exclusive" label, offering this response:

Subject: Q re Sa'ad al-Faqih story in Google News this morning
From: Louis Charbonneau [at]
To Matthew Russell Lee [at]
Date: Sat, Jun 30, 2012 at 7:10 PM

Matthew - 1) I found out about this yesterday and have been gathering info ever since. 2) Before I filed my story much earlier today I googled al-faqih and found nothing. 3) I didn't see your story til you emailed me. I just looked at it and saw that the main point of my story - his de-listing set for tomorrow - isn't even in yours! 4) You've got it all wrong about the de-listing. -Lou

  Of course, mislabeling a later-published story as "exclusive" has nothing to do with the later publisher claiming his analysis is more correct.

 (In this case, multiple screen shots show Inner City Press' story up before noon, a good five hours before Reuters'. Or is that how long it takes a story to move through Reuters pipes? Even if so, the "exclusive" mis-label should have been removed before it was sold, for example to the Chicago Tribune).

  On the de-listing process, Inner City Press was and is well aware of the process set out in Resolution 1989 (2011) Paragraph 23, and covered it when enacted.

  At 5:30 pm on July 1 when multiple Council sources told Inner City Press al-Faqih was now off the list, Inner City Press tweeted it, but did not update its June 30 story, to keep uploading time and Reuters' mislabeling as "exclusive" clear. 

   Forty days ago, Reuters UN bureau chief Louis Charbonneau was credited on a story making unauthorized uncredited use of Inner City Press' March 28 exclusive report that Jeffrey Feltman would come to head the UN Department of Political Affairs.

   Inner City Press complained on May 21, and on May 25 along with four other members of the UN Correspondent Association's Executive Committee included Voice of America's Margaret Besheer and Agence France Presse's Timothy Witcher, Charbonneau signed a letter seeking to oust Inner City Press.

After many twists and turns, including Inner City Press' discovery and publication of Charbonneau's stealth complaint to the UN's Media Accreditation and Liaison Unit against Inner City Press, copied sent to Besheer, Witcher and UNCA President Giampaolo Pioli, Charbonneau on June 29 urged Inner City Press to stop battling, and certainly to stop writing to editors including his.

Inner City Press has asked Reuters Stephen J. Adler and three "ethics" colleagues about ThomsonReuters' policy on exclusives and crediting others' work, and how Charbonneau's policy and attempts to oust Inner City Press complies with the wire services' stated commitment to freedom of the press.

There has been no answer from Reuters, not even the provision of the company's policy, if any.

While asking Inner City Press on June 29 to even drop a Freedom of Information Act request concerning Voice of America's June 20 request that the UN's MALU "review" Inner City Press' accreditation status at the UN, Charbonneau on June 30 mis-labeled a story an exclusive, and refused to change it.

  Meanwhile apparently due to transmissions and invitations from UNCA, from Sri Lanka there continue not only articles (click here for July 1 government aligned Sunday Observer) but also physical threats.

  According to his June 29 bureaucratic threats, Charbonneau appears poised to use a nearly retired 50 year UN correspondent working under a state media bureau chief who has told Inner City Press to "respect authority" to issue a bogus "Board of Investigation" report against Inner City Press, to gain leverage.

  But see legal notice to UNCA. Inner City Press held back this story, in order to tell UNCA's President this in advance. Now, it is modified and published. Watch this site.

Share |

Click here for Sept 23, '11 about UN General Assembly

Click for Mar 1, '11 re Libya, Sri Lanka, UN Corruption

* * *

These reports are usually also available through Google News and on Lexis-Nexis.

Click here for a Reuters AlertNet piece by this correspondent about Uganda's Lord's Resistance Army. Click here for an earlier Reuters AlertNet piece about the Somali National Reconciliation Congress, and the UN's $200,000 contribution from an undefined trust fund.  Video Analysis here

Click here for Sept 26, 2011 New Yorker on Inner City Press at UN

Feedback: Editorial [at]

UN Office: S-253, UN, NY 10017 USA Tel: 212-963-1439

Reporter's mobile (and weekends): 718-716-3540

  Search  Search WWW (censored?)

Other, earlier Inner City Press are listed here, and some are available in the ProQuest service, and now on Lexis-Nexis.

            Copyright 2006-2012 Inner City Press, Inc. To request reprint or other permission, e-contact Editorial [at]