Inner City Press

Inner City Press -- Investigative Reporting From the United Nations to Wall Street to the Inner City

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis

In Other Media-eg New Statesman, AJE, FP, Georgia, NYT Azerbaijan, CSM Click here to contact us     .


Follow us on TWITTER

Home -

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis


(FP Twitterati 100, 2013)

ICP on YouTube
Sept 24, 2013

UN: Sri Lanka


FOIA Finds  

Google, Asked at UN About Censorship, Moved to Censor the Questioner, Sources Say, Blaming UN - Update - Editorial

Support this work by buying this book

Click on cover for secure site orders

also includes "Toxic Credit in the Global Inner City"




Bank Beat

Freedom of Information

How to Contact Us

On Sudan Ousters, UNSC Sets Meeting Dec 30, Day After Helle Deadline

By Matthew Russell Lee

UNITED NATIONS, December 26, more here – After Inner City Press received a leaked copy of Sudan UN Development Program Country Director Yvonne Helle's December 24 e-mail saying she had been ordered to leave the country, it reported it and asked UN Spokesman Stephane Dujarric about it at the UN's noon briefing on December 24. Story here, video from UN noon briefing here.

   Tellingly, Dujarric had no comment on Helle being thrown out of Sudan, just as the UN had been silent on the similar ouster of the UNPFA country director in Sudan in April, and a UN aid officer from Darfur in the Fall, as reported by Inner City Press.

 The UN Security Council did not speak on April on the UNFPA country director's ouster, much less on the departure of OCHA's Darfur official.

  But now the Security Council has scheduled consultations on these two most recent orders to leave, on December 30 -- the day AFTER the deadline for UNDP's Yvonne Helle to leave.

  So are they most focused on Jordanian Ali Al-Za'tari, even though HE said nothing about the UNFPA ouster in April, the OCHA departure, and so quickly accepted Helle's ouster? And the briefer for these consultations better not be Herve Ladsous, whose firing has been called for by 123 NGOs and Sudan experts for, among other things, being too accommodative of Bashir and rapes in Sudan. We'll see.

   There's a lack of transparency. Secretary General Ban Ki-moon at his December 17 press conference rejected a Press question about the cover up of rapes in Darfur by UN Peacekeeping under Herve Ladsous, and declined the same question, also from Inner City Press, at his three-question stakeout on December 22. (Two of the picked questions were about North Korea.)

   Then on December 25, after Inner City Press first reported that UN Resident Coordinator Ali Al Za'tari, who had docilely accepted the ouster of Helle and of the UNFPA before that, was himself being thrown out, Dujarric at 1:32 pm finally sent Inner City Press an e-mail answering its question from noon on December 24, and written questions after that. The UN had “filed a protest” (Agence France Presse, a defender of Ladsous, said this quote was “said to AFP.” Note that Inner City Press has put in questions to UNFPA and OCHA. We'lll have more on these.)

   But this is how the way things work gets mystified: coverage belatedly began, Ban Ki-moon Stands Up to Sudan. Does he? Why not comment on the first ouster order by Sudan? Why exclude then dodge questions about the cover up of the Darfur rapes by UN Peacekeeping under Herve Ladsous?

  As noted late yesterday, the New York Times piece from 40,000 feet about Darfur misleads by casting UN Peacekeeping chief Herve Ladsous as one of the good guys, and omitting mention of 132 non-governmental organizations and Sudan experts having written to Ban to urge him to fire Ladsous for under-performance in Sudan, here.

   But worse than the NYT is Reuters, which after arriving late to and without given any credit for the story quotes Ladsous that the UN will remain in Darfur. Really? (Reuters UN bureau chief has said he has a policy of not crediting Inner City Press, then censored from Search his “for the record” anti-Press complaint to the UN, here via EFF's

   For the record, publications such as Sudan Tribune and Radio Tamazuj credit Inner City Press, here and here. But it is beyond appropriation – the timing is important. Al Jazeera, for example, “reports” that “A UN spokesperson, who spoke on condition of anoymity because he was not authorised to speak to the media,* said Ali Zaatari and Yvonne Helle were ordered to leave on Thursday.”

  That's NOT what happened. Helle was ordered out on Wednesday, December 24; the UN said nothing, even when Inner City Press asked Ban Ki-moon's spokesman, on UNTV, about it. So then on December 25 a higher UN official was thrown out.

* - What kind of spokesperson is "not authorized to speak to the media"?

  The UN's own cover ups and silences are part of the story. Watch this site.


Share |

* * *

These reports are usually also available through Google News and on Lexis-Nexis.

Click here for Sept 26, 2011 New Yorker on Inner City Press at UN

Click for re Libya, Sri Lanka, UN Corruption

Feedback: Editorial [at]

UN Office: S-303, UN, NY 10017 USA

Reporter's mobile (and weekends): 718-716-3540

  Search  Search WWW (censored?)

Other, earlier Inner City Press are listed here, and some are available in the ProQuest service, and now on Lexis-Nexis.

            Copyright 2006-2014 Inner City Press, Inc. To request reprint or other permission, e-contact Editorial [at]