Inner City Press

Inner City Press -- Investigative Reporting From the Inner City to Wall Street to the United Nations

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis

  Search Search WWW (censored?)

In Other Media-eg Nigeria, Zim, Georgia, Nepal, Somalia, Azerbaijan, Gambia Click here to contact us     .


Home -

These reports are usually available through Google News and on Lexis-Nexis


Subscribe to RSS feed

Video (new)

Reuters AlertNet 8/17/07

Reuters AlertNet 7/14/07

Support this work by buying this book

Click on cover for secure site orders

also includes "Toxic Credit in the Global Inner City"




Bank Beat

Freedom of Information

How to Contact Us

In 2012, Europe Gives Up IMF to Take Ban's UN Place, China Gets World Bank?

By Matthew Russell Lee

UNITED NATIONS, July 21 -- As the press coverage of UN Secretary General Ban Ki-moon's first two and a half years has grown more and more negative, Ban's defenders have rushed to come up with explanations of the bad reviews.

  The most interesting theory, which may even be true, was posited to Inner City Press by two separate senior advisors to Ban. It paints Ban was the victim of European horse trading involving the International Monetary Fund. The scenario, which because we have seen it nowhere else in print we will call an Inner City Press exclusive, goes like this:

--There are three major international posts which become vacant or up for renewal in 2012: the World Bank, IMF and UN Secretary General. The United States has historically held a monopoly over the top job World Bank, with the Europeans controlling the IMF, as shown during Dominique Strauss-Kahn's ascent in 2007 to replace Rodrigo de Rato.

--The world however has changed, with the United States needing China more and more, to the point where the U.S. would give up leadership of the World Bank to China, in exchange for commitments by China to continue to invest in the U.S., its Treasury bills and otherwise.

--The European would be willing to give up the job of Managing Director of the IMF, if they could name a new Secretary General in 2012 to replace Ban Ki-moon.

UN's Ban, IMF's Strauss-Kahn and WB's Zoellick: let the 2012 games begin!

  By unwritten rule, however, the Asian group has dibs on two terms atop the UN, or even three terms if Ban were replaced in 2012 by another Asian such as Jose Ramos Horta (who perhaps relatedly as editorialized today in the Australian press about Western Sahara, a UN issue far from Timor Leste).

   But if China, the center of gravity of the Asian Group, were to get the top job at the World Bank, they could be persuaded to allow a candidate from (Eastern) Europe to take over from Mr. Ban.

   Could this explain or come up on Ban's current trip to China? Watch this site.

* * *
For UN's Ban, the Hits Just Keep On Coming, Bad First Half Reviews Trigger Savior Claims

Byline: Matthew Russell Lee of Inner City Press at the UN: Media Analysis

UNITED NATIONS, July 1 -- Halfway through a torrent of less than favorable reviews of the first half of his five year term as UN Secretary General, Ban Ki-moon and those around him have suddenly sought more and more tightly controlled press coverage. Outlandish claims of accomplishment are made, that Ban saved 500,000 people in Myanmar, that he is the second most trusted leader in the world, and number one on climate change.

   The strategy is viewed as risky, even by UN supporters. On June 30 a senior Security Council diplomat told Inner City Press that Ban should just "lie low" for the rest of the summer and use the time to replace some of the advisers and officials who have brought him to this point, who "don't seem to be able to tell Ban what is really going on."

    While the first part of this advice is not being followed, perhaps the latter will be, or some officials will simply leave for their own reasons.

   The current spate of reviews of Ban's performance began with a report card in The Economist, ranking Ban three out of ten for "speaking truth to power" and two out of ten for management. Inner City Press asked Ban to respond, during his last press conference.

   Showing rare passion, Ban lashed out at his critics, saying he needs more resources, he needs more support. What followed were even more negative reviews, in the Financial Times and Foreign Policy.

    Then began the publish counter offensive. Ban appeared on the Charlie Rose television show, where he made his claim to have saved half a million Burmese. This exact phrase had earlier been deployed in interviews with publications now preparing their own Ban first half reviews.

   Two major newspapers are now competing on who will come out first, while a third -- a ailing West Coast daily which no longer covers Ban's UN day to day -- has been brought in on little notice with the expectation that its verdict will be more positive. In the interim, UN supporters have been countered with mostly online pro-Ban pieces.

   Before his current trip beginning in Japan then Myanmar, Ban did a separate sit-down with Japanese reporters. Rather than tell the whole UN press corps about the Burma trip, his Spokesperson's Office pre-selected not only the organizations which would be allowed to come, but even the particular reporters.

    The fear, as one of Ban's 38th floor advisers told Inner City Press, is that Burma may become "Sri Lanka Two," an embarrassment in which the re-imprisonment of Aung San Suu Kyi, like the bombardment then internment of Tamils, is legitimated by a seemingly hapless UN Secretary General. But if that is what happens, who can it be reported differently?

    The shifting ways Ban dealt with Kosovo -- going silent when asked about the legality from the UN perspective of recognizing the theretofore Serbian provinces' unilateral declaration of independence -- and then with Abkhazia and South Ossetia are fodder for forthcoming reviews, as is Ban's claim to have been responsible for the deployment of UN peacekeepers in Darfur. There are pieces in the works, unless destructive deadline competition curtail them, to assess and take apart even Ban's claims on climate change.

   Team Ban's recently reach-out to selected media is undermined, meanwhile, by anti-press initiatives by his management and Capital Master Plan officials. These were summarized in a "Dear Colleague" letter circulated to the 435 members of the House of Representatives earlier this week, the text of which is below.

At UN, Team Ban's anti-Press strategy going goodbye?

"Angered by past and continuing media reports of corruption, mismanagement and inaction at the United Nations, the UN is again seeking to cover up evidence and stifle freedom of the press.

Meeting on May 8 about 'reporting by the press,' high level UN officials discussed sending threatening letters to several press agencies and other bodies, as well as complaining to Google News about a small, independent news agency that has uncovered numerous UN scandals. Last year, a similar complaint resulted in that agency's temporary removal from Google News. In response to a question about that meeting, the Secretary General's spokeswoman furiously retorted, 'I don't have to account to you for meetings I participate in.'

The UN's Department of Management is also reportedly pushing to obstruct press coverage, seeking to charge media outlets $23,000 to maintain office space, and to move journalists covering the UN into open, un-walled offices -- deterring whistleblowers from coming forth and preventing oversight.

These UN efforts to restrict press freedom and oversight directly contravene the Universal Declaration of Human Rights, which recognized that 'Everyone has the right to freedom of opinion and expression... and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.' Once again, the UN is actually undermining the principles on which it was founded."

    The May 8 meeting, involving Under Secretaries General Angela Kane (Management), Kiyo Akasaka (Public Information) and Patricia O'Brien (Legal Affairs), as well as Secretary General Ban Ki-moon's speech writer Michael Meyer and Spokesperson Michele Montas, was memorialized in a memo from Ms. Kane to Ban.

    Inner City Press was shown the memo, wrote and asked Ban's spokeswoman Michele Montas about it by email, along with the three USGs, none of whom has yet to explain how their participation is consistent not only with the First Amendment, which they say does not apply, but even to the cited Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights.

    Ban's Spokesperson Michele Montas is widely reported to be leaving in November. His speech writer is said to still review to his previous employer, Newsweek, as "we." Angela Kane, who convened and summarized the anti-Press meeting, is said by Staff Union sources to be leaving. The UN's top lawyer is rarely if even seen in the building, having done only one press conference in all her time on the job.

   Ban's senior adviser Kim Won-soo has yet to do any on the record press conference, although he speaks extensively on background for the forthcoming Ban reviews. He and Ban are joined at the hip. Whether the press strategy adopted by the 38th floor is working is in serious doubt, as is whether Ban will take the symptomatic advice offered Tuesday, to in essence lay low, shake up and start over. Watch this site.

* * *

UN E-mails Allege Plot to Deny Ban a Second Term, Trick for Supachai at UNCTAD?

Byline: Matthew Russell Lee of Inner City Press at the UN: Exclusive

UNITED NATIONS, June 24 -- Weeks after the filing with the UN investigative unit of emails showing a dirty tricks campaign by staffers of UN Conference on Trade and Development chief Supachai Panitchpakdi to get a second term, on Wednesday UN Secretary General Ban Ki-moon nevertheless announced he is supporting Supachai for another four years.

   Inner City Press, which exclusively reported the filing on June 22, asked Ban's spokesperson if Ban had considered its contents, and acknowledged any connection between them and the reappointment.

  The most explosive part of the emails, being published for the first time today by Inner City Press, are the arguments made in a May 8, 2009 email by Supachai's special adviser Kobsak Chutikul, that African and other countries were supporting Ivory Coast's former trade minister to deny Supachai from Thailand a second term in order to set a precedent to deny Ban Ki-moon a second term as Secretary General, due to "his perceived Western backers."

  Ban's spokesperson declined to comment on the filing, saying it is before the UN Office of Internal Oversight Services. Video here from Minute 10:45. But senior Ban officials including Management chief Angela Kane and Ethics Officer Robert Benson have had the complaint since June 4. Meanwhile, the complainant has reportedly been demoted.

  Inner City Press asked Supachai if his UNCTAD has any whistleblower protection provisions. Yes we will follow those, Supachai answered. He claimed he "never campaigned," despite what the emails show his special adviser Kobsak Chutikul doing. He claimed he only "responded to some countries' remarks." Video here, from Minute 56:18.

  Given these statement, Inner City Press is today publishing some of the emails at issue, here.

UN's Ban and UNCTAD's Supachai: a snub of latter hurts former?
In a May 8, 2009 email marked Attachment E and headlined, "NAM Note Verbale," Chutikul wrote to three senior UNCTAD staff, including the subsequent complainant:

"Gentlemen, please see attached NAM Note Verbale sent out to all NAM Missions today. In light of this new development, it is the assessment of Thai and some ASEAN Ambassadors that the picture has become clear -- UNCTAD SG post has become an innocent bystander caught in the middle of a bigger struggle... The goal seems to be to insist on geographical rotation of posts, and undermining the practice / tradition of two continuous terms, with the real target being the UN SG (and his perceived western backers)."

  This argument raises the issue, for some interviewed by Inner City Press so far: did Ban have something of a conflict of interest in overriding (after working to override and change) African Group resistance and giving Supachai a second term? In fact, that too is laid out in Supachai's special adviser's Mach 8 e-mail, referring to telling Team Ban "things like 'you are the real target' or 'you are next.'"

  The emails point to several other improprieties, and it is extraordinary that Team Ban wants or wanted to ignore them and simply reappoint Supachai.

  Following Chutikul's"all hands on deck" e-mail, the press was on to get Ban to announce his referral of Supachai's renomination to the General Assembly. A Chinese staff member conferred with Beijing, and that asked for evidence of which way Ban was leaning (Attachment G). Another UNCTAD staffer questioned why the African Group targeted the second term of Supachai and not Frenchman Pascal Lamy at the World Trade Organization -- "because he's white"? The e-mails are replete with racial references.

  Now what will happen? Watch this site.

  Click here for an Inner City Press YouTube channel video, mostly UN Headquarters footage, about civilian deaths in Sri Lanka.

Click here for Inner City Press' March 27 UN debate

Click here for Inner City Press March 12 UN (and AIG bailout) debate

Click here for Inner City Press' Feb 26 UN debate

Click here for Feb. 12 debate on Sri Lanka

Click here for Inner City Press' Jan. 16, 2009 debate about Gaza

Click here for Inner City Press' review-of-2008 UN Top Ten debate

Click here for Inner City Press' December 24 debate on UN budget, Niger

Click here from Inner City Press' December 12 debate on UN double standards

Click here for Inner City Press' November 25 debate on Somalia, politics

and this October 17 debate, on Security Council and Obama and the UN.

* * *

These reports are usually also available through Google News and on Lexis-Nexis.

Click here for a Reuters AlertNet piece by this correspondent about Uganda's Lord's Resistance Army. Click here for an earlier Reuters AlertNet piece about the Somali National Reconciliation Congress, and the UN's $200,000 contribution from an undefined trust fund.  Video Analysis here

Feedback: Editorial [at]

UN Office: S-453A, UN, NY 10017 USA Tel: 212-963-1439

Reporter's mobile (and weekends): 718-716-3540

  Search  Search WWW (censored?)

Other, earlier Inner City Press are listed here, and some are available in the ProQuest service, and now on Lexis-Nexis.

            Copyright 2006-08 Inner City Press, Inc. To request reprint or other permission, e-contact Editorial [at] -